Visual Sinografi
Lakonan dan naskah yang bermutu sahaja tidak mencukupi untuk melahirkan ekspresi
sepenuhnya sesebuah pementasan. Sokongan visual dan elemen teatrikal adalah amat
penting. Pada asalnya persembahan drama, pengalaman teatrikal selalunya bergantung
penuh kepada ‘rupa’ (look), ‘bunyian’ (sound) and ‘bentuk’ (shape), pandangan visual
dan aura dapat dicapai melalui rekaan (design). Perlaksanaan rekaan ini selalunya
Persembahan teater yang agung selalunya mendapat penilaian yang cukup tinggi
adalah bergantung juga kepada bakat pereka-perekanya dan keupayaan kejuruteraan dari
tenaga teknikalnya. Ini kerana kerja-kerja kreatif yang dilakukan oleh mereka tidaklah
semudah yang disangka. Mereka juga menjalankan penyelidikan yang terperinci
sebagaimana ahli-ahli kreatif yang lain seperti pengarah dan pelakon.
Menganalisis atau menilai sesebuah persembahan teater bukan sahaja bertanya
‘ceritanya mengenai apa?’ sahaja, tetapi juga perlu mengutarakan persoalan
‘bagaimanakah rupanya?,’ ‘bunyinya?,’ ‘bagaimana ianya dibina?’ dan ‘bagaimana
perjalanan permentasan’? Persoalan-persoalan sebegini akan membawa kita melihat
dengan lebih dekat lagi apa yang berlaku di ‘belakang pentas.’ Keupayaan pereka-pereka
dan tenaga teknikalnya, mencipta sesuatu, membuat apa yang perlu, melahirkan
keindahan di pentas (Cohen, 1994, ms. 107).
Pada zaman Greek, teater dikatakan sebagai ‘tempat melihat’ - seeing place tetapi
menurut Aristotle yang banyak memperkatakan tentang kualiti seni visual dalam
persembahan telah mengkategorikan aspek visual dalam seni persembahan ini sebagai
‘kekaguman.’ Aristotle juga mengatakan yang ia mempunyai kesan emosi yang kuat
dengan sentuhan artistik dan berkait rapat dengan seni bahasa yang indah (Kennedy,
1996, m.s. 5).
Visual adalah sesuatu yang penting dalam teater, walaupun kadangkala ianya tidak
begitu menarik dan tidak menampakkan keindahan yang maksimum. Namun apa yang
diharapkan ialah penonton dapat melihat sesuatu sepertimana mereka mendengari
sesuatu. Dalam drama Shakespeare contohnya, yang sarat dengan hamburan kata-kata
dan seni bahasanya yang dapat didengar, tetapi tidak akan dapat memberi kepuasan jika
tidak direalisasikan dengan aktor bergerak melalui ruang yang telah terbina dan suasana
yang telah direka melalui pencahayaan dan sebagainya.
Pereka yang terlibat dengan sesebuah produksi mempunyai pelbagai perkhidmatan
pemikiran dan tanpa daya kreativiti mereka sesebuah drama tidak dapat dipentaskan
dengan penuh ekspresi dan bermakna.
Samada latar hias yang biasa dan sederhana seperti di dalam drama-drama Greek,
atau keterlaluan dan berlebihan di dalam drama-drama abad ke lapan belas dan sembilan
belas, yang ketara penonton merasa kagum dengan apa yang dipamerkan atau divisualkan
oleh pereka pentas dan pereka kraf yang bertanggungjawab mewujudkan persekitaran
yang penuh dramatik.
Dalam dunia teater kontemporari pereka latarhias kini berfungsi sebagai rakan
kreatif di dalam menentukan arah sesebuah produksi teater. Tugas asasnya adalah
menciptareka keadaan atau permandangan (scenery) yang tepat berkesesuaian dengan
produksi.
Bagi pereka yang terlibat sepenuhnya di dalam melahirkan nilai-nilai estetika ini,
mereka di gelar sinografer. Ini bermakna sinografi bukan sahaja terhad kepada kerja-kerja
mereka pentas, malahan sonografi juga merangkumi pencahayaan, kostum, solekan dan
penganalisaan dramatik. Untuk itu sinografer mestilah mengetahui pelbagai disiplin seni,
bukan sahaja setakat seni halus sahaja, malahan seni tari, seni lakon dan juga pengarahan.
Dunia sinografi
Rekabentuk, rekacipta, rekaan artistik, latarhias, tatahias, tatacahaya, seni rupa, kostum;
banyak lagi penamaan dan terminologi muncul dalam arena seni persembahan untuk
menerangkan rekaan visual yang dapat dilihat dalam produksi seni persembahan seperti
teater, tari, muzikal dan muzik. Di antara terminologi yang ada, sinografi adalah
merupakan terminologi yang tepat untuk digunakan sebagai mewakili keseluruhan bentuk
seni visual yang dapat dilihat dalam sesebuah produksi ini iaitu rekaan pentas dan
kostum, pencahayaan, susunatur ruang lakon, penggunaan ruang untuk aktor termasuklah
persekitaran rekabentuk dalaman sesebuah panggung: apa saja kesan visual yang dapat
dilihat didalam panggung tersebut. Kepentingan sinografi boleh dianggap sama setara
dengan teks: bila dialog mencipta seni percakapan dan tingkahlaku di pentas, sinografi
mencipta seni visualnya. Sinografi mengingatkan bahawa perkataan yang lahir dari
sesebuah teks tidak cukup untuk menghuraikan dengan sempurna makna sesebuah
persembahan (Kennedy, 1996, m.s. 12).
Terminologi ini sudah digunakan di Benua Eropah dan Amerika sejak tahun 1800
lagi. Sejak kewujudan teater di zaman Greek dan seterusnya, ke zaman Renaisance pakar
sinografi telah berlumba-lumba merekacipta visual untuk memantapkan sesebuah
pementasan teater (Simonson, 1973, m.s. 5).
Sinografi memberi perhatian bagaimana mengangkat segala makna yang
terkandung dalam skrip dan membawanya ke atas pentas, juga merealisasikan konsep
produksi. Sinografer boleh dikatakan seperti seorang arkitek selain dari pelukis. Beliau
juga bukan saja mengambil berat tentang ruang pentas tetapi perkaitannya dengan ruang
panggung keseluruhannya, bukan setakat membina dan mengecat set tetapi juga bunyi
cahaya termasuk projeksi, bukan sahaja set yang statik tetapi yang mempunyai potensi
untuk digerakkan.
Alam keseluruhan pentas bukan hanya membina sebuah tempat yang pasif untuk
aksi dramatik tetapi perlu menyediakan tempat yang fleksibel, mempunyai elemen elemen
dinamik untuk nilai-nilai teatrikal dan elemen mampu meluahkan maksud sesebuah persembahan.
Sinografi perlu berpontensi untuk diubah suai semasa pementasan dan bertindak
cepat kepada perjalanan aksi dramatik di pentas melalui teknologi masakini,
pencahayaan, projeksi atau kesan khas.
Sinografer perlu berfikir seperti pengarah, beliau mestilah mengambil berat
tentang rekaan yang telah dibentangkan akan berfungsi secara dramatik seperti yang
dijangka.
Sinografer perlu juga mengambil perhatian dengan kemudahan dan teknologi
terkini, ini akan menjadikan sinografinya lebih ekspresif dan bertindak balas semana
mungkin dengan kehendak naskah dan pengarah.
No comments:
Post a Comment