Sunday, May 6, 2012

REFLEKSI 8:NAMA TADIKA


pemilihan nama tadika adalah sangat penting untuk membangun peniagaan atau menubuhkan pusat asuhan. hal ini kerana, di dalam pernigaan, nama tadika atau nama syarikat memainkan peranan penting bagi menentukan tema, dan hala tuju syarikat tersebut. terutama penubuhan tadika. terdapat nama tadika yang boleh menarik ibu bapa tanpa berfikir panjang ke tadika seperti nama-nama tadika yang sudah mendapat tempat di mata masyarakat seperti smart reader kids, aulad genius, montessori dan pelbagai lagi. ada sesetengah pengusaha mengambil kesempatan dengan meletakkan nama tadika hampir sama dengan tadika2 yang sudah ternama.

namun terdapat beberapa syarat di dalam pendaftaran perniagaan untuk meletakkan nama-nama tadika. 
  1. mestilah diletakkan dengan nama yang menggunakan bahasa kebangsaan
  2. tidak boleh sama dengan nama tadika yang telah terdapat dikawasan itu, atau di daftarkan dibawah daerah yang sama
  3. semasa berdaftar harus mempunyai 2 atau lebih nama tadika bagi tindakan alternatif
  4. jika menggunakan nama tokoh atau individu tertentu, haruslah meminta kebenaran dari individu atau waris individu tersebut.
berikut di atas adalah beberapa syarat yang perlu ada semasa mendaftar pusat asuhan di pendaftaran perniagaan.  oleh itu para pengusaha haruslah bijak dalam meletak nama pusat asuhan. seringkali mereka meletakkan nama si comel, bijak dan intelek genius. namun ada yang sering di dengari dan sudah terlalu lama digunakan. jadi mereka menambah dengan nama tadika si pintar comel, tadika kami genius dan sebagainya. 

kalau dalam pemilihan nama tadika saya sangat suka tema alam fantasi dan hala tuju pembelajaran yang kreatif. saya sangat mengemari tema-tema disneyland dan puteri istana. dan munking saya akan menamakan tadika saya sebagai  tadika kerabat kecil, putera puteri sayang, atau tadika khalifah berjaya. kenapa? sebab saya ingin jadikan mereka kanak-kanak kreatif yang berjaya dan mampu menempuhi dunia dengan kuat dan tabah. selain itu mungkin dapat diletakkan tema-tema fantasi seperti tadika si kerdil raja.

nama tadika juga sangat penting bagi meningkatkan lagi mutu pengajaran dan sistem pentadbiran. hala tuju akan lebih jelas dan maju.

sekian terima kasih

No comments: