Sunday, April 1, 2012

REFLEKSI 3:TANGGUNGJAWAB PENGURUS TADIKA MENGENAI HAL KEBAJIKAN PEKERJA.

Sebagai pengurus tadika atau taska, sudah semestinya mereka mempunyai tanggungjawab yang tinggi ke atas perkerja-pekerja mereka. Sama seperti pengurus atau individu lain yang menjadi ketua sesuatu organisasi. Namun tidak semua pengurus mempunyai tanggungjawab dan layanan yang baik kepada perkerja mereka. oleh itu di sini saya ingin berkongsi beberapa panduan untuk menjadi seorang pengurus yang baik:
Characteristics of a “Good Manager”
Taken (and modified) from the Guidelines issued by the Government of South Africa.
A “Good Manager” should: 
Show interest in the work, and not just in “managing” and demonstrate leadership, rather than just keeping everyone happy or tranquil.  Have strong communications skills, and not just issue instructions Have the ability to handle stress and pressure well (and not create it!). Management does not accommodate rage, temper and shouting. Have a good working rapport with the staff under and above him/her; be visible, and personally bring good, and bad, news. Know when to delegate duties in recognition of the ability and trustworthiness of others. Not to do this is to show no confidence. To have an intimate knowledge of the other departments and the process as a whole. Ability to construct a team and provide incentives rather than just controls. The exact opposite of the term “Supervisor.” To be results-oriented, and not rules-oriented; the procedure serves the ends, not just the means. To be visible and accessible, and not surrounded by cronies.
tip-tip di atas adalah perkongsian dari panduan yang saya suka tentang seorang pengurus yang baik. di sini, biar saya huraikan satu persatu tentang panduan di atas, dalam pandangan saya:-
  1. Show interest in the work, and not just in “managing” and demonstrate leadership, rather than just keeping everyone happy or tranquil.= seorang pengurus adalah contoh terbaik bagi pekerja-pekerjanya... oleh itu, haruslah seorang pengurus itu bersikap profesional dengan pekerjaan. tunjuk minat dalam melakukan pekerjaan dan haruslah ikhlas.
  2. Have strong communications skills, and not just issue instructions= bagaimana cara seorang pengurus itu bekerja dengan pekerjanya terutama di dalam hal komunikasi. ada orang yang senang menerima arahan apabila di arah, tetapi ada juga mereka yang tidak suka di arah itu dan ini. oleh itu majikan yang baik harus pandai menggunakan kemahiran berkomunikasi agar pekerja dapat mengikut arahan dan tidak berlakunya banyak kes pekerja lari atau meletak jawatan.
  3. Have the ability to handle stress and pressure well (and not create it!). Management does not accommodate rage, temper and shouting. = seorang majikan yang di sayngi oleh pekerjanya adalah mereka yang memahami situasi dan masalah pekerja. pengurus yang baik haruslah pandai dalam mengawal keadaan premis peniagaannya kerana mereka adalah tunjang utama bagaimana mood atau situasi premis tersebut. misalnya ada ibu bapa yang datang dan memarahi guru secara terbuka. keadaan itu akan menjadi lebih huru hara apabila seorang majikan atau pengurus juga sama beremosi dengan ibu bapa itu. oleh itu, untuk mengelak dari pekerja tersepit di antara kedua-dua belah pihak, pengurus harus pandai mengawal seituasi berkenaan. 
  4. Have a good working rapport with the staff under and above him/her; be visible, and personally bring good, and bad, news= jagalah hubungan majikan dengan pekerja, kerana perhubungan yag baik akan memberi faedah dan kebaikan yang baik kepada kedua-dua belah pihak.
  5. Know when to delegate duties in recognition of the ability and trustworthiness of others. Not to do this is to show no confidence. = seorang majikan yang baik, haruslah meletakkan kepercayaan kepada pekerja, dari sudut psikologi pekerja akan rasa lebih dihargai dengan amanah dan tanggungjawab yang diberi oleh majikan.
  6. To have an intimate knowledge of the other departments and the process as a whole.= ilmu itu adalah pelita hidup. menjadi seorang yang berilmu juga merupakan perkara penting di dalam kehidupan kita. sebagai seorang pengurus, ilmu yang banyak dan pengetahuan tentang pelbagai hal dapat membantu seorang pengurus melancarkan perjalanan perniagaan secara menyeluruh.
  7. Ability to construct a team and provide incentives rather than just controls. The exact opposite of the term “Supervisor.” = pengurus yang baik bukanlah seorang pengarah yang baik, dan ketua yang baik bukanlah seorang bos yang baik, bermaksud, seorang ketua yang baik merupakan seorang yang meletakkan dirinya seiring dengan pekerja, bukan sebagai seorang pemerintah, pengarah atau seorang mandur yang hanya menyuruh tanpa melakukan pekerjaan.
  8. To be results-oriented, and not rules-oriented; the procedure serves the ends, not just the means. = berilah peluang semua orang membuat cadangan, tetapi jadilah pengurus yang bijak membuat keputusan. umpama tarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus, tepung tidak berselerak.
  9. To be visible and accessible, and not surrounded by cronies. = majikan yang baik adalah senang dirapti, bukan senang di ampu.
berdasarkan ciri-ciri pengurus yang baik ini, ingin saya berkongsi dengan anda tentang beberapa kriteria penting seorang majikan perlu menitikberatkan tentang pekerja-pekerjanya.

seorang majikan yang baik harus pandai menjaga hati dan emosi pekerja. di sini bermaksud, seorang pengurus itu haruslah faham bahawa seorang pekerja bukanlah robot yang mampu membuat segla arahan dan tugasan yang diberi sekelip mata.
pekerja juga bukanlah seorang 'scanner' yang mampu membaca fikiran seorang pengurus. sebaiknya jika ada sesuatu yang tidak digemari tentang perlakuan perkerja, haruslah pengurus tersebut memberitahu dan berbincang dari hati ke hati.
seorang pekerja bekerja dengan matlamt, iaitu untuk mencari duit. berilah kepada pekerja kewangan yang setimpal dengan ekonomi negara pada masa kini. jika tidak mampu memberi gaji yang tinggi, mungkin majikan boleh mengurangkan beban dengan memberi tempat tinggal atau pengakutan kepada pekerja. majikan yang baik akan selalu menjaga kebajikan pekerjanya. kerana dari sudut psikologi, seorang manusia itu akan bersikap baik dan emosi yang baik apabila kehendak-kehendaknya di cukupi. hal ini terbukti dengan hiraki Maslow.

lebih banyak keperluan individu itu dipenuhi, lebih bermotovasi individu itu di dalm kehidupannya.
oleh itu seorang majikan yang baik haruslah menunjuk contoh dan menjaga kebajikan pekerjanya.
jadilah seperti padi, sudah la menunduk memberi faedah lagi, jangan jadi seperti lalang, sudahlah bongkak, tiada beerti. 
di dalam sebuah perniagaan antara yag paling penting adalah pengurusan sumber manusia (HR). kenapa?
Sediakan Kemudahan Persaraan
serta Insentif-Insentif Lain
Agar Dapat Meningkatkan
Komitmen Pekerja
dan Memberi Mereka Motivasi
Untuk Terus Kekal Dalam Perkhidmatan
dengan cara ini akan kuranglah masalah "turn over staff" atau pekerja yang sering bertukar.
  BAGI PENDAPAT SAYA, SEORANG PENGURUS HARUSLAH MENYEDIAKAN:
  1. suasana selesa untuk pekerja seperti adanya kemudahan-kemudahan yang baik terutama sudut rehat atau sudut solat. kalau tadika, mungkin guru ada waktu berehat, tempat khas seperti bilik guru.
  2. berilah guru cuti, jika taska guru juga ada hak untuk mendapat cuti di waktu cuti sekolah atau cuti am. pengurus tidak boleh memikirkan keuntungan tanpa memikirkan keadaan pekerja atau kebajikan pekerja. sekurang-kurangnya, berilah waktu rehat sabtu dan ahad kepada pekerja dan berilah waktu cuti sama seperti cuti sekolah atau mungkin lewat seminggu.
  3. jadilah majikan yang sensitif dengan masalah pekerja terutama hal kewangan dan kesihatan. kerana dua masalah ini boleh menjejaskan kualiti pekerjaan seorang pekerja.
  4. adakan duit tabungan atau KWSP kepada pekerja.
  5. beri faedah rawatan di hospital jika pekerja sakit. atau mungkin majikan boleh mencarum insurans kepada pekerja.
  6. sedia maklum perniagaan atau premis tadika/taska bukan lah sesuatu pekerjaan yang boleh mendapat untung bagi guru-guru tadika/taska terutama yang merupakan pernigaan individu. gaji yang diperolehi kebanykan RM450-RM600. namun majikan atau pengurus yang bijak harus memikirkan pendaptan pekerja dengan saraan hidup harian.
berikut sekadar cadangan saya dan pandangan tentang tanggungjawab pengurus tadika mengenai hal kebajikan pekerjanya. segala komen atau pendapat membina sangat saya alu-alukan.
SEKIAN, TERIMA KASIH.

No comments: